Bardzo często pytacie o to, jak zorganizować ślub za granicą, popularnie zwany destination wedding. Odpowiedź znajdziecie w wywiadzie, jaki udzieliliśmy dla ABC Ślubu :-)
Zdjęcie: Turquoise Photos
Przede wszystkim od
odpowiedzenia sobie na pytanie, jak powinien wyglądać:
Twój wymarzony ślub?
W jakim miejscu?
W jakiej scenerii?
W jakim terminie?
Ile osób chcielibyście ze sobą
zabrać?
Jaki budżet możecie
przeznaczyć na ślub połączony z podróżą poślubną.
Znalezienie koordynatora
ślubu, który pomoże w organizacji ślubu za granicą.
Jeśli już będziecie mieć
określony cel, np. ślub cywilny na plaży dla 10 osób, w maju, wówczas łatwiej
jest koordynatorowi ślubu doradzić właściwe miejsce.
Mieliśmy wiele par, które nie
były do końca przekonane co do miejsca ślubu i mimo, że pierwszym wyborem był
ślub na plaży, po bliższym poznaniu ich marzeń, udało nam się ich przekonać do
ślubu np. w ogrodzie czy na tarasie widokowym. I to był strzał w dziesiątkę.
2. Jakie kierunki wybierają
najczęściej Pary Młode na śluby za granicą?
Nasza firma specjalizuje się w
ślubach w Grecji, we Włoszech oraz na Malcie. Bez wątpienia prym wiedzie Grecja
jeśli chodzi o śluby cywilne czy symboliczne. 90% zrealizowanych przez nas
ślubów od roku 2014 miało miejsce właśnie na wyspach greckich.
Najpopularniejszym kierunkiem u nas jest Zakynthos. Po nim Kreta, Kefalonia
oraz Santorini. Grecja to raj na ślub w plenerze.
Zdjęcie: Turquoise Photos
Na drugim miejscu są Włochy,
które przyciągają pary marzące o ślubie kościelnym/konkordatowym z
polskojęzycznym księdzem.
Zdjęcie: Marco Carusotti
Malta nie jest jeszcze tak
popularnym jak Grecja czy Włochy kierunkiem i najczęściej wybierana jest na
duże śluby cywilne z przyjęciem.
Zdjęcie: Ekaterina Kuntner
3. Ślub kościelny za granicą -
czy trudno go zorganizować?
I tak i nie.
Najtrudniejszy moim zdaniem
etap w procesie organizacji ślubu kościelnego za granicą, to rozmowa pary z
proboszczem z parafii, do której należą. Wielu księży sprzeciwia się ślubom kościelnym
za granicą i niechętnie do nich podchodzi. Ale jeśli dobrze się przygotujecie
do rozmowy i przedstawicie mocne argumenty, ksiądz nie będzie robił Wam
problemów. Do tej pory , odpukać w niemalowane, żadna z naszych par nie miała
większych problemów i każdy ślub odbył się zgodnie z planem.
Zdjęcie: Marco Carusotti
Następnie Wasz wedding planner
pomaga Wam w dokumentacji niezbędnej do zawarcia ślubu kościelnego, zleca
tłumaczenie dokumentów, rezerwuje datę i miejsce ślubu, a także wszelkie usługi
niezbędne do organizacji ślubu, jak np. fotograf, kwiaty, dekoracje itd.
Zdjęcie: Beyond my eyes photography
4. Z jakimi kosztami należy
się liczyć podczas organizacji destination wedding?
Cena ślubu za granicą
uzależniona jest od wielu czynników. Najważniejsze z nich to miejsce ślubu,
liczba osób, opcje w pakiecie, czy będzie to tylko ceremonia czy też przyjęcie,
a czasami nawet miesiąc, kiedy odbywa się ślub.
Zasadniczo np. na ślub dla
grupy do 10 osób, na plaży, w Grecji z fotografem, bukietem, tłumaczeniem
dokumentów, opłatami administracyjnymi po stronie greckiej, delikatnym
udekorowaniem plaży to koszt około 6,800 PLN. Ale są też miejsca, szczególnie
te, które wynajmuje się na użytek prywatny, gdzie ślub dla 10 osób kosztuje np.
11,000 PLN.
Zdjęcie: Turquoise Photos
Mówimy tutaj o samym ślubie,
bez przelotu i zakwaterowania.
Więcej oczywiście będzie
kosztował ślub z przyjęciem. Ale porównując ceny ślubu za granicą z cenami
ślubu w Polsce, nie jest on wcale dużo droższy. W dodatku ślub za granicą to
połączenie ślubu z podróżą poślubną. Czyli takie dwa w jednym.
5. Organizacja ślubu za
granicą na własną rękę, czy przy pomocy doświadczonego wedding plannera?
Zdecydowanie przy pomocy
doświadczonego wedding plannera. Organizacja ślubu za granicą to niemałe
wyzwanie. Oczywiście wiele osób zorganizowało sobie ślub na własną rękę, ale mając
do pomocy wedding plannera, możecie spać spokojnie, że coś pójdzie nie tak.
Macie pewność, że data i miejsce ślubu są na 100% zarezerwowane, że odpowiednie
dokumenty są przetłumaczone i dostarczone na czas do właściwej placówki, że
zamówione usługi jak np. kwiaty, dekoracje, transport, tort, fotograf zostaną
dostarczone. I co najważniejsze, że Wasz ślub się odbędzie i zostanie prawnie
zarejestrowany w polskim urzędzie stanu cywilnego.
Zdjęcie: Marco Carusotti
W każdym kraju panują inne przepisy i nawyki. Należy być na bieżąco z nimi, a także w stałym kontakcie nie tylko np. z restauracją czy właścicielem miejsca ślubu, ale przede wszystkim z lokalnym urzędem oraz podwykonawcami, którzy nie zawsze chętnie odpowiadają na maile i telefony. I co najważniejsze – bariera językowa. Pamiętajcie, w kraju, w którym planujecie ślub nie mówi się po polsku. I często może to prowadzić do nieporozumień pomiędzy klientem i usługodawcą.
Lepiej zostawić te
zmartwienia na głowie doświadczonego wedding plannera, który zrobi wszystko,
aby ślub odbył się zgodnie z planem.
Zdjęcie: Paweł Gaj
Komentarze
Prześlij komentarz